© RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ /

π

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ RadioFilopoli.eu ...
 

ΚΥΠΡΟΣ 1974 - ΓΡΑΦΕΙ Ο : ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΤΟΥ ΑΡΧΗΓΕΙΟΥ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ

«Τα γεγονότα της Κύπρου του 1974 μονοπώλησαν για χρόνια την επικαιρότητα μετά την Μεταπολίτευση και τόνοι μελάνης χύθηκαν, προκειμένου να αποκαλυφθεί η αλήθεια των γεγονότων και να εντοπισθούν οι υπεύθυνοι για την διχοτόμηση της μαρτυρικής μεγαλονήσου. Δυστυχώς παρά την πλούσια αρθρογραφία, την έκδοση σωρείας βιβλίων και την κατ’ επίφαση έρευνα της Βουλής για “τον φάκελο της Κύπρου”, η ενημέρωση της συντριπτικής πλειοψηφίας του ελληνικού λαού βρίσκεται στο ίδιο σημείο που ήταν το φθινόπωρο του 1974. Πιστεύω ακράδαντα, ότι η σύγχυση που επικρατεί σήμερα γύρω απ’ τα γεγονότα εκείνα θα είχε αποφευχθεί και θα είχε ριφθεί άπλετο φως στην αλήθεια, αν το πόρισμα του φακέλου είχε ανακοινωθεί και οι αναλογούσες ευθύνες είχαν καταλογισθεί στους υπαιτίους. Ας αναφερθούμε όμως δι’ ολίγων στο ιστορικό της παρωδίας της διερευνήσεως της υποθέσεως:
Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr 

Γράφει ο:
Ταξίαρχος (Ι) ε.α. Νικόλαος Παγώνης : Διευθυντής Επιχειρήσεων του Αρχηγείου Αεροπορίας κατά την διάρκεια των γεγονότων της Κύπρου 1974

ΜΕΡΟΣ Α΄ (συνεχίζεται)


Ο Ταξίαρχος (Ι) ε.α. Νικόλαος Παγώνης ήταν Διευθυντής Επιχειρήσεων του Αρχηγείου Αεροπορίας κατά την διάρκεια των γεγονότων της Κύπρου. Ως εκ τούτου είναι κατ’ εξοχήν αρμόδιος να καταγράψει από πρώτο χέρι τι ακριβώς συνέβη κατά το κρίσιμο διάστημα από 20 Ιουλίου 1974 έως την άφιξη του Κων/νου Καραμανλή.

«Τα γεγονότα της Κύπρου του 1974 μονοπώλησαν για χρόνια την επικαιρότητα μετά την Μεταπολίτευση και τόνοι μελάνης χύθηκαν, προκειμένου να αποκαλυφθεί η αλήθεια των γεγονότων και να εντοπισθούν οι υπεύθυνοι για την διχοτόμηση της μαρτυρικής μεγαλονήσου. Δυστυχώς παρά την πλούσια αρθρογραφία, την έκδοση σωρείας βιβλίων και την κατ’ επίφαση έρευνα της Βουλής για “τον φάκελο της Κύπρου”, η ενημέρωση της συντριπτικής πλειοψηφίας του ελληνικού λαού βρίσκεται στο ίδιο σημείο που ήταν το φθινόπωρο του 1974. Πιστεύω ακράδαντα, ότι η σύγχυση που επικρατεί σήμερα γύρω απ’ τα γεγονότα εκείνα θα είχε αποφευχθεί και θα είχε ριφθεί άπλετο φως στην αλήθεια, αν το πόρισμα του φακέλου είχε ανακοινωθεί και οι αναλογούσες ευθύνες είχαν καταλογισθεί στους υπαιτίους. Ας αναφερθούμε όμως δι’ ολίγων στο ιστορικό της παρωδίας της διερευνήσεως της υποθέσεως:

Μετά από κυοφορία πολλών ετών η Βουλή των Ελλήνων με την από 21 Φεβρουαρίου 1986 απόφασή της προχώρησε στην Σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής των γεγονότων της Κύπρου του 1974. Η επιτροπή στελεχωθείσα από βουλευτάς όλων των κομμάτων και με Πρόεδρο τον βουλευτή του ΠΑ.ΣΟ.Κ. κ. Χρήστο Μπασαγιάννη δέχτηκε σε ακρόαση εκατοντάδες μάρτυρες, στρατιωτικούς και πολιτικούς, επί αρκετούς μήνες. Δυστυχώς καταφανείς πολιτικές σκοπιμότητες δεν επέτρεψαν την έκδοση ενιαίου πορίσματος, με αποτέλεσμα, σύμφωνα με τις διοχετευθείσες στον τύπο πληροφορίες, να εκδοθούν δύο πορίσματα, ήτοι ένα από τους βουλευτές του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και ένα από τους βουλευτές της Ν.Δ. Τελικώς κανένα εκ των δύο πορισμάτων δεν εδόθη στην δημοσιότητα κι ούτε έφθασε στην δικαιοσύνη, επιβεβαιώνοντας την υπάρχουσα τότε φημολογία, ότι η έρευνα έγινε για τα μάτια του κόσμου. Διότι από την στιγμή που οι επαΐοντες γνώριζαν, ότι υπάρχουν ευθύνες και για τα πολιτικά πρόσωπα, ήταν επόμενο ο «φάκελος» να κατευθυνθεί στον κάλαθο των αχρήστων.

Ο γράφων κλήθηκε να παρουσιασθεί στην Επιτροπή της Βουλής την 04 Φεβρουαρίου ‘87, κατά τον χρόνο όπου απουσίαζα για ιδιωτικούς λόγους στις ΗΠΑ. Η έντονη επιθυμία μου να συνεισφέρω στην αποκάλυψη της αλήθειας για τα γεγονότα εκείνα, με οδήγησε στο Προξενείο μας στην Νέα Ορλεάνη όπου κατέθεσα 27σέλιδο υπόμνημα, στο οποίο εξιστορούσα με κάθε λεπτομέρεια τα γεγονότα, όπως εγώ τα έζησα και όπως τα είχα καταγράψει στο ημερολόγιό μου. Στο υπόμνημά μου εκείνο επισύναψα αντίγραφο αναφοράς μου προς τον τότε Αρχηγό της Αεροπορίας με ημερομηνία 29 Ιουνίου 1974, η οποία αφορούσε σε σύσκεψη Διοικητών Τακτικών Διοικήσεων, η οποία πραγματοποιήθηκε στο DIYARBAKIR της Τουρκίας και στην οποία συμμετείχα. Θεωρώ σκόπιμο να ενημερώσω ότι στην αναφορά μου περιέλαβα και προσωπικές μου απόψεις που αποκόμισα από τις επαφές μου με συναδέλφους Τούρκους αξιωματικούς από τους οποίους μου δόθηκε η εντύπωση ότι πιθανώς, Ιούλιο ή Αύγουστο, θα έχουμε θερμό επεισόδιο με την Τουρκία. Πέραν, όμως, των εγγράφων αυτών, μετά την επιστροφή μου στην Ελλάδα παρουσιάστηκα επανειλημμένως ενώπιον της Επιτροπής Μπασαγιάννη. Στο σημείο αυτό κρίνω σκόπιμο να καταθέσω την διαπίστωσή μου, ότι διάχυτη ήταν η πεποίθηση του Προέδρου της Επιτροπής της Βουλής, ότι η Ελλάδα πλεονεκτούσε στρατιωτικά εκείνη την περίοδο. Συνεπώς, σε περίπτωση αναμετρήσεως, νικήτρια θα ήταν η χώρα μας. Δεν έκρυβε δε ο κ. Χ. Μπασαγιάννης την δυσαρέσκειά του για την στάση της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας της εποχής εκείνης.

Πριν αναφερθώ στις δυνατότητες των Ενόπλων Δυνάμεων (Ε.Δ.) της Ελλάδος την υπ’ όψη περίοδο, θεωρώ αναγκαίο να σημειώσω, ότι την Άνοιξη του 1974 έγινε μια πρωτοφανής προσπάθεια εξοπλισμού των τριών Κλάδων των Ε.Δ. με σύγχρονα οπλικά συστήματα. Αλλά και πέραν τούτου ο ούριος άνεμος ο οποίος έπνεε τότε στα οικονομικά της χώρας, μετά και τον εντοπισμό των κοιτασμάτων πετρελαίου της Θάσου, είχε ανεβάσει το ηθικό όλων των Στελεχών των Ε.Δ. και είχε δημιουργήσει κλίμα ανωτερότητας έναντι των Ε.Δ. της Τουρκίας.

Θυμάμαι χαρακτηριστικά το αίσθημα εθνικής υπερηφάνειας και ενθουσιασμού που επεκράτησε μεταξύ των εκατοντάδων συναδέλφων όλων των Κλάδων στην συγκέντρωση της Αεροπορικής Βάσης Ελευσίνας την Άνοιξη του 1974, όταν ο Δικτάτωρ Ταξίαρχος Δημ. Ιωαννίδης ανακοίνωσε στους συγκεντρωθέντες, ότι σύντομα θα ολοκληρωθούν οι έρευνες και θα αρχίσει η εξόρυξη των πετρελαίων της Θάσου, και σε άλλα σημεία, οπότε η Ελλάδα γίνεται μια υπερδύναμη στο χώρο των Βαλκανίων και γενικότερα στην Ν.Α. Ευρώπη.

Ο Δημ. Ιωαννίδης πέραν των τεραστίων παραγγελιών πολεμικού υλικού την άνοιξη του ‘74, θεώρησε σκόπιμο να αναθεωρηθούν, εις όφελος της χώρας μας, οι κατά καιρούς υπογραφείσες συμβάσεις για την παραχώρηση διευκολύνσεων στις Η.Π.Α. Σκοπός τους ήταν να ζητηθούν ανταλλάγματα προς όφελος των Ε.Δ. για κάθε διευκόλυνση, που θα παρείχετο στις Η.Π.Α.

Όμως η υπεροχή των Ελληνικών Ε.Δ. τον Ιούλιο του 1974 δεν αφορούσε μόνο στον πρώτιστο παράγοντα εθνικής ισχύος ενός κράτους, δηλαδή στο ηθικό των Στελεχών, αλλά επεκτείνετο και στον εξοπλισμό και στην εν γένει υποδομή των Ε.Δ., η οποία καταφανώς υπερτερούσε της αντίστοιχης τουρκικής.

Αναλυτικότερα:

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία

Διέθετε είκοσι (20) υπερσύγχρονα F-4 (PHANTOMS), έναντι ουδενός της Τουρκικής Αεροπορίας και ικανοποιητικό αριθμό πρωτοποριακών βομβών C.B.U., οι οποίες μόλις είχαν παραληφθεί. Οι βόμβες C.B.U. χρησιμοποιούνται από το Πολ. Ναυτικό των Η.Π.Α., δημιουργούν μεγάλη καταστροφή, διότι εκρήγνυνται άνωθεν του εδάφους, διασκορπίζοντας πολλά μικρότερα βομβίδια. Παρελήφθησαν χωρίς πυροσωλήνες τις οποίες ζητήσαμε από την Βάση των Η.Π.Α. της Σούδας και οι οποίοι μας τις παρεχώρησαν.
Παρείχε υψηλό επίπεδο εκπαιδεύσεως των χειριστών, θέμα που επιβεβαιωνόταν σε όλες τις ΝΑΤΟϊκές Ασκήσεις και υψηλή διαθεσιμότητα των αεροπορικών μας συστημάτων.
Διέθετε μεγάλο αριθμό Αντιαεροπορικών βλημάτων εδάφους – αέρος Κ/Β “ΧΩΚ” με τεράστιες δυνατότητες εντοπισμού εγκλωβισμού και κατάρριψης των εχθρικών αεροσκαφών (Α/Φ).
Είχε αξιοποιήσει δέκα (10) βοηθητικά αεροδρόμια, δια των οποίων εξασφαλιζόταν η διασπορά των αεροπορικών δυνάμεων.
Διέθετε επαρκή αριθμό ταπήτων άμεσης αποκατάστασης των ζημιών, οι οποίες θα προκαλούντο στους διαδρόμους των Ελληνικών Αεροδρομίων από την προσβολή εχθρικών Α/Φ.
Τέλος, διέθετε εκατόν εξήντα (160) καταφύγια Α/Φ, εκ οπλισμένου σκυροδέματος, ως και άλλα πενήντα (50) υπό κατασκευή, άτρωτα από συμβατικά όπλα.

Το Πολεμικό Ναυτικό

Η προμήθεια σύγχρονων υποβρυχίων, η ενδελεχής γνώση του Αιγαίου από τους Κυβερνήτες των πολεμικών μας πλοίων και η ένδοξη παράδοση του Πολεμικού μας Ναυτικού αποτελούσαν εγγύηση της αδιαμφισβήτητης υπεροχής των Ελληνικών Ε.Δ. στην θάλασσα.

Ο Ελληνικός Στρατός

Ο εφοδιασμός του Στρατού Ξηράς με τα σύγχρονα για την εποχή Γαλλικά Άρματα Μάχης, αλλά και με τα τελευταίου τύπου αντιαρματικά βλήματα είχαν καταστήσει και τον Στρατό σε πλεονεκτική θέση έναντι του Στρατού του αντιπάλου. Πέραν όμως αυτών πλεονεκτική ήταν και η διάταξη των αμυντικών θέσεων του Στρατού μας στον Έβρο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΓΩΝΗΣ

Ταξίαρχος (Ι) ε.α.

Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr 



*** 

Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr 

ΜΕΡΟΣ Β΄(συνεχίζεται)


Η Τακτική των Τούρκων Στρατιωτικών


Γνωρίζοντας οι Τούρκοι στρατιωτικοί ηγέτες ότι οι Ελληνικές Ε.Δ. υπερτερούν έναντι των δικών τους, τόσο εξ’ απόψεως εξοπλισμού και ηθικού των Στελεχών, όσο και πολλών άλλων παραμέτρων, οι οποίες συνιστούν το αξιόμαχο τούτων, εκτιμούσαν ότι μια ενδεχόμενη πολεμική αναμέτρηση και σε περιορισμένη έστω κλίμακα, θα απέβαινε εις βάρος τους. Συνέπεια τούτου είχαν εστιάσει την τακτική τους σε άλλα μέσα, ώστε να επιτύχουν τους στόχους τους.


Μια από τις συνηθέστερες μεθόδους να αποκτήσουν συγκυριαρχία στο Αιγαίο, ήταν ο προγραμματισμός ασκήσεων, δια των οποίων επιχειρούσαν να εξασφαλίσουν ελευθερία κινήσεων, τόσο στον αέρα, όσο και στην θάλασσα. Κατά την διάρκεια των ασκήσεων αυτών προέβαιναν ακόμη και σε παραβιάσεις του εθνικού εναέριου και θαλασσίου χώρου της Ελλάδος, δια των οποίων όχι μόνο επιχειρούσαν να αξιολογήσουν το Σύστημα Αεράμυνας της χώρας, αλλά και να δημιουργήσουν τετελεσμένα γεγονότα.


Ο εξοπλισμός των νήσων του Ανατολικού Αιγαίου, αλλά και η σθεναρή στάση του στρατιωτικού καθεστώτος είχε πείσει τους στρατιωτικούς ηγέτες της γείτονος, ότι η Ελλάδα δεν είναι διατεθειμένη να δεχθεί και την ελάχιστη αλλαγή στο STATUS QUO του Αιγαίου. Στάση που είχε περιορίσει στο ελάχιστο τις παραβιάσεις των κανόνων εναερίου κυκλοφορίας και τις παραβιάσεις τόσο του εθνικού εναερίου χώρου, όσο και της αιγιαλίτιδος ζώνης από τα τουρκικά Α/Φ και πλοία. Και η άποψη αυτή ενισχύεται από την δήλωση του στρατηγού Γκουτμπάστερ, ο οποίος σε επίσκεψή του στην γείτονα χώρα είχε πει τα εξής: “Προσέξτε γιατί το στρατιωτικό καθεστώς της Ελλάδος μπορεί να προχωρήσει σε ένα πόλεμο πολύ πιο εύκολα, απ’ ό,τι μια κοινοβουλευτική Κυβέρνηση”.


Η σθεναρή αντίδραση της χώρας μας έναντι της ως άνω τακτικής των Τούρκων είχε προκαλέσει ένταση στις σχέσεις των δυο χωρών, η οποία ειρήσθω εν παρόδω, αποτελεί προσφιλή τακτική των Τουρκικών Κυβερνήσεων για την εκτόνωση εσωτερικών προβλημάτων και αποπροσανατολισμού της κοινής γνώμης από τα εκάστοτε οικονομικά ή κοινωνικά προβλήματα. Φυσικά οι αντιδράσεις της Τουρκικής Κυβέρνησης, όχι μόνο δεν πτοούσαν, αλλά αντιθέτως ενδυνάμωναν την υπερήφανη στάση της ελληνικής πλευράς. Έτσι η Ελληνική Κυβέρνηση δεν δίστασε να αποσύρει το αντιτορπιλικό πλοίο “Μιαούλης” από την Νατοϊκή άσκηση του Μαΐου του 1974, όταν διαπίστωσε ότι παραβιάζονται οι διεθνείς κανόνες και να διατηρήσει την επιχειρησιακή διάταξη μάχης των αεροπορικών μας δυνάμεων, όπως αυτή είχε λάβει χώρα κατά την άσκηση “Ολύμπιος Ζευς” το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Μαΐου του 1974.


Διάταξη των Τουρκικών Αεροσκαφών τον Μάιο του ‘74


Οι αντιδράσεις της Ελληνικής Κυβερνήσεως, σε συνδυασμό με την πολεμική διάταξη της Ελληνικής Αεροπορίας, είχε σαν συνέπεια την αναδιάταξη της Τουρκικής Αεροπορίας τον Μάιο του 1974. Έτσι, από 16-30 Μαΐου 1974, τα Α/Φ της Τουρκικής Αεροπορίας μετακινούνται ως εξής:


16-5-74 20 Α/Φ F-100 μεταφέρονται  από το Ντιγιαρμπακίρ στα Άδανα


28-5-74 22 Α/Φ F-100 μεταφέρονται από την Κόνια στο Μπαλικεσίρ


30-5-74 23 Α/Φ F-100 μεταφέρονται από το Ερχάκ στην Αντάλεια


30-5-74 11 Α/Φ F-100 μεταφέρονται από το Ερχάκ στα Άδανα


30-5-74 17 Α/Φ F-5 μεταφέρονται από το Μερζοφόν σε άγνωστο αεροδρόμιο.


Απάντηση στην ανωτέρω διάταξη της Τουρκικής Αεροπορίας εκ μέρους της χώρας μας ήταν η διατήρηση της πολεμικής διατάξεως, η οποία είχε διαμορφωθεί από την άσκηση “Ολύμπιος Ζευς”, όπως προαναφέρθηκε. Θεωρούμε δε αναγκαίο να σημειώσουμε στο σημείο αυτό, ότι στα Ελληνικά σχέδια επιχειρήσεων προβλέπεται, ότι σε περίπτωση δημιουργίας θερμού επεισοδίου υπό των Τούρκων, ή απόπειρα καταλήψεως Ελληνικού νησιού, η αντίδρασή της θα ήταν επίθεση κατά της Τουρκίας με ταυτόχρονη εμπλοκή της Κύπρου, ώστε με τον διατεθειμένο εξοπλισμό της θα απασχολούσε μεγάλο αριθμό Τουρκικών δυνάμεων.


Η Εμπλοκή της Τουρκίας στα Θέματα της Κύπρου


Στις 2 Ιουλίου του 1974 περιήλθε στον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας στρατηγό Φαίδωνα Γκιζίκη η γνωστή επιστολή Μακαρίου, με την οποία ζητούσε την απομάκρυνση όλων των Ελλήνων Αξιωματικών από την Κύπρο. Δέον να σημειωθεί, ότι μέχρι το σημείο αυτό η Τούρκικη Κυβέρνηση δήλωνε πλήρη ουδετερότητα, καθ’ ότι “η υπόθεση αυτή είναι καθαρά θέμα Ελλάδας και Μακαρίου”. Το ότι δε ουδεμία πρόθεση αναμίξεως στο θέμα είχαν οι Τούρκοι αποδεικνύεται εκ του γεγονότος, ότι συνέχιζαν με μεγαλύτερη ένταση τις ασκήσεις τους στο Αιγαίο.


Βέβαια, η παραπάνω στάση των Τούρκων αλλάζει άρδην από την 15 Ιουλίου 1974, οπότε γίνεται η απόπειρα ανατροπής του Μακαρίου από την Ελληνική Εθνοφρουρά, οπότε ακολουθούν τα εξής:


Την 15-7-74 τίθενται σε επιφυλακή οι Τουρκικές Ένοπλες Δυνάμεις και συγκαλείται το Εθνικό Συμβούλιο της Τουρκίας.


Την 16-7-74 ανακαλούνται όλες οι άδειες του στρατιωτικού προσωπικού, μετακινούνται μονάδες του Στρατού και της Αεροπορίας σε βάσεις της Νότιας Τουρκίας, ώστε να είναι πλησιέστερα προς την Κύπρο και ο Τούρκος πρωθυπουργός Μπουλέν Ετσεβίτ με δηλώσεις του επιρρίπτει τις ευθύνες της ανατροπής του Μακαρίου σε Έλληνες Αξιωματικούς.


Την 16-7-74 πραγματοποιείται μεταστάθμευση Α/Φ, ώστε να μπορούν να δράσουν στην Κύπρο. Συγκεκριμένα, 189 Α/Φ F-5 μετασταθμεύουν από το Α/Δ Μερφεζόν στα Α/Δ Γιεδίλκου (10) και Γιενισεχίρ (8). Επίσης 5 Α/Φ F-102 μετακινούνται από το Μούρτεντ στο Μπαλικεσίρ.


Την 17-7-74 επιχειρείται έντονη προετοιμασία της κοινής γνώμης για την επέμβαση στην Κύπρο. Την ίδια ημέρα 7 Α/Φ Ναυτικής Συνεργασίας S-2 μετασταθμεύουν από την Μπατίρμα στην Αντάλεια (Νότια Τουρκία).


Την 18-7-74 ολοκληρώνονται οι μετασταθμεύσεις Α/Φ, αλλά και στρατιωτικών δυνάμεων στην Νότια Τουρκία. Την ίδια ημέρα σύμπας ο τουρκικός τύπος δημιουργεί ανθελληνικό παραλήρημα, η δε εφημερίδα “Γιουναϊντίν” εκδίδεται με ξεκάθαρο τίτλο “Εισβάλλουμε στην Κύπρο”. Τέλος ο πρωθυπουργός της Τουρκίας μεταβαίνει στην Αγγλία για συνομιλίες, ενώ ταυτόχρονα με δηλώσεις του ζητεί κοινή δράση στην Κύπρο, διαφορετικά η Τουρκία θα δράσει μονομερώς.


Από Ελληνικής πλευράς, στο διάστημα μεταξύ από 13 έως 19 Ιουλίου 1974 δεν είχαμε αξιόλογες δραστηριότητες, δεδομένου ότι λόγω της ασκήσεως “ΟΛΥΜΠΙΟΣ ΖΕΥΣ” οι δυνάμεις της Αεροπορίας είχαν λάβει θέσεις προβλεπόμενες στο εθνικό Σχέδιο “Ε”. Στις 18 Ιουλίου διατάσσονται ενέργειες προβλεπόμενες στο Σχέδιο “Κ”, που περιελάμβανε την διάταξη μάχης σε περίπτωση επιθέσεως των Τούρκων εναντίον της Κύπρου. Βάσει του σχεδίου αυτού μεταστάθμευσαν δέκα οκτώ (18) Α/Φ F-84F Διώξεως Βομβαρδισμού στο Καστέλι της Κρήτης και δέκα Α/Φ Αναχαιτίσεως F-5 στο Ηράκλειο Κρήτης.


ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΓΩΝΗΣ


Ταξίαρχος (Ι) ε.α.


Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr



*** * ***



ΜΕΡΟΣ Γ΄(συνεχίζεται)

Με ομιλία του στον ΟΗΕ την 19-7-1974, ο Μακάριος κάλεσε τους Τούρκους να επέμβουν στην Κύπρο. Την ίδια ημέρα το πρωί πραγματοποιήθηκε στο γραφείο του Πρωθυπουργού Αδ. Ανδρουτσόπουλου σύσκεψη, στην οποία παρευρέθησαν ο Υφυπουργός Εξωτερικών Κυπραίος και ο Αρχηγός Ενόπλων Δυνάμεων Μπονάκος. Σκοπός της συσκέψεως ήτο η εξεύρεση λύσεως και αποφυγή πολέμου μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. Στις 02:55 διετάχθη από τον Αρχηγό Αεροπορίας τα Α/Φ τα ευρισκόμενα εις Ηράκλειο και Καστέλι να φορτωθούν με τα προβλεπόμενα πυρομαχικά. Στις 08:40 δίδεται και νέα διαταγή του Αρχηγού της Αεροπορίας τα Α/Φ που ευρίσκοντο στο Καστέλι να τεθούν σε ετοιμότητα 30 λεπτών και από τα Α/Φ τα ευρισκόμενα εις Ηράκλειο, δύο σε ετοιμότητα των 5~, έτερα δύο σε ετοιμότητα 15~, τα δε υπόλοιπα σε ετοιμότητα 30~. Στην συνέχεια της ημέρας γίνονται ενέργειες και δίνονται διαταγές προς κάλυψη ελλείψεων και παρουσιαζομένων προβλημάτων.

1η Ημέρα.

Η Απόβαση στην Κύπρο (20 Ιουλίου 1974)

Οι πρώτες πληροφορίες από τα RADAR της Κύπρου την 00:25 ώρα αποκαλύπτουν, ότι εντοπίσθηκαν τα ίχνη των Τουρκικών πολεμικών πλοίων σε απόσταση 23 ΝΜ βορειοδυτικά της Κυρήνειας. Λίγη ώρα αργότερα ο Αρχηγός του ΓΕΑ δίδει εντολή όπως ολόκληρη η Ελληνική Αεροπορική Δύναμη τεθεί, σε κατάσταση μέγιστης ετοιμότητας για ανάληψη πολεμικής αποστολής.

Στις 04:40 τα ίχνη των τουρκικών σκαφών έχουν πλησιάσει τις Βόρειες Κυπριακές ακτές. Στις 05:40 προσβάλλεται το ένα εκ των δύο Κυπριακών RADAR. Στις 06:12 ρίπτονται αλεξιπτωτιστές στις ακτές της Κυρήνειας από τα τουρκικά μεταγωγικά αεροσκάφη. Λίγο μετά την 6η πρωινή ώρας μας μεταβιβάζεται πληροφορία, ότι τα αμερικάνικα κανάλια της τηλεοράσεως μεταδίδουν δήλωση του πρωθυπουργού της Τουρκίας Ετσεβίτ, ότι γίνεται απόβαση των τούρκικων δυνάμεων στην Κύπρο.

Η απόφαση πράγματι άρχισε στις 07:30 ώρα. Στις 08:15 δίδεται εντολή όπως τα σταθμεύοντα στο αεροδρόμιο Καστελίου Κρήτης Α/Φ F-84F τεθούν σε άμεση ετοιμότητα για ανάληψη πολεμικής αποστολής στην Κύπρο.

Τα ως άνω Α/Φ κατά την άποψή μου θα έπρεπε να είχαν προσβάλλει τα αποβατικά τουρκικά πλοία πριν καν πλησιάσουν τις Κυπριακές ακτές.

Την 08:00 ώρα της 20-7-1974, κατά την διάρκεια συσκέψεως του Πολεμικού Συμβουλίου, υπό τον Αρχηγό Ενόπλων Δυνάμεων, παρουσιάστηκε κλιμάκιο Αμερικανών Αξιωματούχων αποτελούμενο από τον Υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ Σίσκο, τον Υφυπουργό Εθνικής Αμύνης Έλγουορθ και τον πρεσβευτή Τάσκα και με παρέμβασή τους στους παριστάμενους Έλληνες Αξιωματικούς εζήτησαν να επιδειχθεί εκ μέρους της χώρας σύνεση και να αποφευχθεί η πολεμική σύρραξη, διότι αυτή θα ήταν καταστροφική για όλους. Ζήτησαν δε πίστωση χρόνου, για να επιδιώξουν το ίδιο και από την Τουρκική ηγεσία.

Κατά τον υπό συζήτηση χρόνο υπήρξαν ορισμένες παραβιάσεις του εναέριου χώρου από τουρκικά Α/Φ, τα οποία αναχαιτίζονται από τα Α/Φ αναχαιτίσεως της Ελληνικής Αεροπορίας.

Εν τω μεταξύ οι τούρκικες αεροπορικές δυνάμεις επιχειρούν προσβολές εναντίον θέσεων πυροβολικού και τεθωρακισμένων της Κυπριακής Εθνοφρουράς.

Στις 09:15 διετάχθη Γενική Επιστράτευσις.

Στις 10:20 από το Αρχηγείο Ενόπλων Δυνάμεων αποφασίζεται η λήψις Γενικού Συναγερμού.

Στις 10:35 δίδεται εντολή στην Ολυμπιακή Αεροπορία να διαθέσει τρία Α/Φ BOEING 707 για την μεταφορά δυνάμεως καταδρομών στην Κύπρο τις νυκτερινές ώρες.

Στις 15:45 γίνεται επίταξη της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Δύο Α/Φ BOEING αποστέλλονται στην Σμύρνη για την μεταφορά στην Ελλάδα των εκεί υπηρετούντων στο ΝΑΤΟ Ελλήνων Αξιωματικών. Οι δραστηριότητες της 20-7-74 συμπληρώνονται με την παραλαβή των καταδρομέων από το Αεροδρόμιο της Μίκρας στην Θεσσαλονίκη και την μεταφορά τους στο αεροδρόμιο της Σούδας στην Κρήτη με τρία BOEING 707 της Ο.Α.

2η Ημέρα της Τουρκικής Αποβάσεως στην Κύπρο (21 Ιουλίου 1974)

Στις 01:30 της 21-7-74 ο κυβερνήτης ενός εκ των τριών BOEING, τα οποία έχουν μεταφέρει τους καταδρομείς από την Β. Ελλάδα στην Σούδα, στο οποίο είναι μάλιστα φορτωμένος ο οπλισμός των καταδρομέων, αναφέρει βλάβη του συστήματος πέδησης. Επειδή η βλάβη δεν μπορούσε να αποκατασταθεί άμεσα και η αντικατάσταση του Α/Φ θα απαιτούσε μεγάλο χρόνο, ο υπεύθυνος της Δυνάμεως Καταδρομών εζήτησε την αναβολή της αποστολής. Στο σημείο αυτό πρέπει να γίνουν δύο παρατηρήσεις. Η πρώτη αφορά στο παράδοξο της φορτώσεως του οπλισμού των καταδρομέων σε ξεχωριστό Α/Φ με συνέπεια σε περίπτωση αδυναμίας, για οποιοδήποτε λόγο, του εν λόγω Α/Φ να προσγειωθεί, η μεταφερόμενη στρατιωτική δύναμη να είναι άοπλη. Η δεύτερη, ότι το τεχνικό προσωπικό της Πολεμικής Αεροπορίας δεν είχε την τεχνογνωσία των Α/Φ BOEING, με αποτέλεσμα να μην έχει επίγνωση της σοβαρότητας της βλάβης, ή του τρόπου αποκατάστασής της. Διάχυτη δε ήταν η εντύπωση μεταξύ των αεροπορικών κύκλων την εποχή εκείνη, ότι η βλάβη στο συγκεκριμένο BOEING προεκλήθη απ’ το ίδιο το πλήρωμα του Α/Φ, προκειμένου να μην πραγματοποιηθεί η αποστολή. Δυστυχώς ούτε το θέμα της φορτώσεως του οπλισμού, ούτε εκείνο της βλάβης του BOEING διερεύνησαν επαρκώς. Εν τω μεταξύ, συνεχίζονται οι προσβολές υπό των Τουρκικών Δυνάμεων του Αεροδρομίου Τύμβου, της ΕΛΔΥΚ και του Πενταδακτύλου. Προσβάλλεται επίσης το Αεροδρόμιο Λευκωσίας και συνεχίζεται η μεταφορά πεζοπόρων τμημάτων στην περιοχή Κυρήνειας.

Στις 11:38 προσγειώνεται στο αεροδρόμιο του Ελληνικού Α/Φ, το οποίο μεταφέρει τον υφυπουργό των ΗΠΑ Σίσκο επιστρέφοντα εκ Τουρκίας. Δεν κατέστησαν γνωστές οι επαφές του εν λόγω Αμερικανού υφυπουργού με Έλληνες Αξιωματικούς μετά την άφιξη.

Τις μεσημβρινές ώρες σε σύσκεψη που γίνεται στο γραφείο του Πρωθυπουργού Αδαμαντίου Ανδρουτσόπουλου, με συμμετοχή των αρχηγών των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, δίδεται η εντολή του Πρωθυπουργού να προσβληθεί από την Ελληνική Αεροπορία η τούρκικη αποβατική δύναμη.

Στις 17:10 περιέχεται η πληροφορία, ότι το RADAR Κατάρας της Κύπρου επλήγη με βόμβες NAPALM και εγκαταλείφθηκε από το προσωπικό.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΓΩΝΗΣ


Ταξίαρχος (Ι) ε.α.

Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr

*** * ***

ΜΕΡΟΣ Δ΄

Στις 18:10 δίδεται εντολή του Αρχηγού Αεροπορίας, όπως η ματαιωθείσα αποστολή Ελλήνων Καταδρομέων στην Κύπρο δια των Α/Φ BOEING της Ολυμπιακής Αεροπορίας πραγματοποιηθεί διά των Α/Φ NORATLAS της Πολεμικής Αεροπορίας. Ειδικότερα, σύμφωνα με την δοθείσα εντολή, δεκαπέντε (15) Α/Φ του ως άνω τύπου θα έπρεπε να προσγειωθούν στο αεροδρόμιο της Σούδας, προκειμένου να απογειωθούν πριν την 12η νυκτερινή ώρα, με προορισμό το αεροδρόμιο της Λευκωσίας. Πράγματι η απογείωση του πρώτου αεροσκάφους NORATLAS πραγματοποιήθηκε στις 22:15 και του 15ου στις 00:17 της επομένης 22/07/1974. Εκ των ως άνω απογειωθέντων το ένα προσγειώθηκε στην Ρόδο, ένα επέστρεψε στο Ηράκλειο χωρίς να προσγειωθεί στην Λευκωσία, ένα κατερρίφθη και δύο υπέστησαν σοβαρές βλάβες από επίγεια πυρά κατά την φάση της προσέγγισης – προσγείωσης στο Α/Δ Λευκωσίας. Δυστυχώς τα πυρά τα οποία δέχτηκαν τα μεταφορικά Α/Φ της Πολεμικής Αεροπορίας κατά την προσέγγιση – προσγείωση στο Α/Δ της Λευκωσίας ήταν φίλια, από Κύπριους στρατιώτες ελεύθερους σκοπευτές, οι οποίοι ευρίσκοντο στους παρακείμενους λόφους του αεροδρομίου, λόγω αδυναμίας ενημερώσεώς τους, ότι τα εν λόγω αεροσκάφη ήσαν Ελληνικά και όχι Τούρκικα ως είχαν ενημερωθεί νωρίτερα.

3η Ημέρα της Τουρκικής Αποβάσεως στην Κύπρο

(22 Ιουλίου 1974)

Την 07:55 δίδεται εντολή του Αρχηγού της Αεροπορίας όπως τέσσερα (4) Α/Φ PHANTOM επιφυλακής (READINESS) της Αεροπορικής Βάσεως Ανδραβίδας εκφορτωθούν από τον οπλισμό τους και μετασταθμεύσουν στο Α/Δ Ηρακλείου, προκειμένου να φορτωθούν με βόμβες CBU με προορισμό να πλήξουν στόχους στην Κύπρο.

Την 08:30 με νεώτερη εντολή του Αρχηγού Αεροπορίας διετάχθη η μεταστάθμευση άλλων τεσσάρων Α/Φ PHANTOM από την Ανδραβίδα και δύο από την Τανάγρα δια το Ηράκλειο, προκειμένου τα μεν τέσσερα της Ανδραβίδας να πλήξουν την νηοπομπή των Τουρκικών αποβατικών στην Κύπρο, τα δε δύο της Τανάγρας να αναλάβουν την προστασία τους.

Τις πρωινές ώρες της 22-7-74 ελήφθη απόφαση του Συμβουλίου Ασφάλειας του ΟΗΕ να παύσουν οι εχθροπραξίες στην Κύπρο στις 16:00 τοπική ώρα. Η Τουρκική Κυβέρνηση απάντησε, ότι θα το πράξει την 18:00 ώρα.

Με νέα διαταγή του πρωθυπουργού Αδαμ. Ανδρουτσόπουλου εντέλλεται ο Αρχηγός της Αεροπορίας να προσβάλλει τις τουρκικές αποβατικές δυνάμεις προ του χρόνου παύσεως των εχθροπραξιών.

Πράγματι στις 11:07 ώρα δίδεται εντολή από τον Αρχηγό της Αεροπορίας όπως τα 12 Α/Φ F-84F, τα οποία σταθμεύουν στο Α/Δ του Καστελίου Πεδιάδος Κρήτης απογειωθούν, με στόχο τα αποβατικά πλοία των Τούρκων. Παραδόξως η εντολή αυτή με παρέμβαση του Αρχηγού Ενόπλων Δυνάμεων ανακαλείται μετά από 2 λεπτά.

Στις 11:10 σύμφωνα με πληροφορίες, μετά από καταιγιστικά πυρά του εχθρού, οι Τούρκοι δημιουργούν μικρό προγεφύρωμα στον Άγιο Γεώργιο Κυρηνείας με πέντε άρματα μάχης.

Στις 12:24 δίνεται και νέα εντολή του Αρχηγού της Αεροπορίας για απογείωση των 12 αεροσκαφών F-84F από το Καστέλι με στόχο τα αποβατικά τουρκικά αεροσκάφη. Η διαταγή αυτή ανακαλείται επίσης σε διάστημα 2 λεπτών.

Στις 13:00 δίνεται εντολή να μετασταθμεύσουν 4 αεροσκάφη PHANTOM από Ανδραβίδα στο Ηράκλειο και να φορτωθούν με βόμβες CBU. Για επίσπευση του χρόνου τα Α/Φ θα έπρεπε να απογειωθούν με τον οπλισμό που φέρουν και στην διαδρομή προς Ηράκλειο να ρίξουν τις βόμβες στην θάλασσα. Νεωτέρα εντολή του Αρχηγού Αεροπορίας προς 28ΤΑΔ, όπως δέκα Α/Φ PHANTOM απογειωθούν από Ηράκλειο σε χρόνο ώστε να είναι άνωθεν του στόχου στην Κύπρο στις 16:00 μ.μ.

Στις 13:20 αναφερθεί από 28 ΤΑΔ ότι στις 13:45 θα είναι έτοιμα 4 (τέσσερα) Α/Φ PHANTOM σε ρόλο διώξεως βομβαρδισμού με βόμβες CBU και 2 (δύο) για προστασία αυτών σε ρόλο αναχαιτίσεως. Τελικώς ούτε και αυτά δεν υπήρξε η αποφασιστικότητα να δοθεί διαταγή για την εκτέλεση της αποστολής τους.

Έτσι χάνεται η δυνατότητα εκμεταλλεύσεως του χρόνου μέχρις της καταπαύσεως του πυρός για μια επιθετική παρουσία στον Αγώνα της Κύπρου.

Και η απορία τόσο ημών όσο και των απλών Ελλήνων πολιτών είναι η εξής: Προς τι η αντικατάσταση των Α/Φ F-84F από τα PHANTOM και ο καταιγισμός όλων αυτών των εντολών για ανάθεση στόχων, όταν καμία από αυτές δεν υλοποιήθηκε;

Εν συνεχεία έχουμε διάφορες παραβιάσεις των Τούρκων, έχουμε επίθεση σε ένα ζεύγος Ελληνικών Α/Φ F-5, το οποίο ανταπέδωσε τα πυρά.

Στις 14:55 ένα εκ των μετασταθμευόντων στο Α/Δ του Ηρακλείου PHANTOM συνετρίβη κατά την προσγείωση, με αποτέλεσμα να κλείσει επί αρκετή ώρα το Α/Δ και το τελευταίο Α/Φ του σχηματισμού να προσγειωθεί στο Α/Δ της Σούδας.

Στο σημείο αυτό θεωρώ αναγκαίο να καταθέσω, ότι σε τυχαία συνάντηση που είχα με τον Ταξίαρχο Δημήτριο Ιωαννίδη τις απογευματινές ώρες της ημέρας εκείνης και σε ερώτησή μου γιατί φτάσαμε σε αυτή την κατάσταση, με πικρία και με απογοήτευση μου απήντησε: “Κύριε Παγώνη η απάντηση είναι απλή. Φτάσαμε εδώ απ’ τις ενέργειες εκείνων που εγώ επέλεξα, παραμερίζοντας άλλους ενδεχομένως καλύτερους απ’ αυτούς και λιγότερο ευάλωτους στις παρεμβάσεις των ισχυρών ξένων. Την ευθύνη για όλους αυτούς την έχω εγώ.”

4η Ημέρα της Τουρκικής Αποβάσεως στην Κύπρο

(23 Ιουλίου 1974)

Η κατάσταση της μη εμπλοκής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων στην Κύπρο φαίνεται να σταθεροποιείται. Απόδειξη ότι δίδεται άδεια υπερπτήσεως πολιτικών Α/Φ εντός του Ελληνικού FIR και τα μέτρα επιφυλακής των χειριστών των πολεμικών Μοιρών γίνονται πιο χαλαρά.

Σε σύσκεψη της στρατιωτικής ηγεσίας σε διάφορα πολιτικά πρόσωπα υπό την προεδρία του Στρατηγού Φαίδωνα Γκιζίκη τις απογευματινές ώρες, αποφασίζεται η πρόσκληση του αυτοεξόριστου τέως Πρωθυπουργού Κωνσταντίνου Καραμανλή να αναλάβει την διακυβέρνηση της Χώρας. Πράγματι ο Κ. Καραμανλής ειδοποιείται από τους Αρχηγούς των Κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων, αποδέχεται την πρόσκληση και την 22:40 ώρα απογειώνεται από το Παρίσι με Α/Φ που του διέθεσε ο Πρόεδρος της Γαλλίας Βαλερί Ζισκάρ Ντ’ Εστέν. Ο κ. Καραμανλής φτάνει στο αεροδρόμιο του Ελληνικού τις πρώτες ώρες της 24ης Ιουλίου 1974.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Εκ των προαναφερθέντων προκύπτουν τα εξής συμπεράσματα:

α. Η στάση της Ελλάδας, τόσο όσον αφορά στην απόβαση των Τουρκικών Δυνάμεων στην Κύπρο, όσο και στις παραβιάσεις του Εθνικού Εναέριου Χώρου υπήρξε υποτονική και ηττοπαθής. Ακόμη και η εντολή στους πιλότους των μαχητικών μας αεροπλάνων να μην εκδηλώσουν επίθεση εναντίον των τουρκικών, εκτός και αν βληθούν απ’ αυτά καταδεικνύει του λόγου το αληθές.

β. Η κήρυξη γενικής επιστράτευσης στις 20-07 παρά το γεγονός ότι διετάχθη δια λόγους αποτροπής, είχε αρνητικά αποτελέσματα, διότι εμφάνισε τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις απροετοίμαστες και ανοργάνωτες για εμπλοκή τους σε πόλεμο με την Τουρκία. Για την Γενική Επιστράτευση που εδόθη στις 09:15 ελέχθησαν πολλά σχόλια, δια ελλείψεις επιστρατευτικού υλικού και οργανώσεως. Τίποτα από αυτά δεν θα παρουσιάζονταν εάν προ της κηρύξεως της Γενικής Επιστράτευσης διατάσσονταν και εκτελούντο τα προβλεπόμενα μέτρα όπως ενεργοποίηση των επιστρατευτικών κέντρων ή επάνδρωση αυτών και ο εφοδιασμός των δια του προβλεπόμενου επιστρατευτικού υλικού.

γ. Η μη εφαρμογή του σχεδίου “Κ” μετά την επίθεση της Τουρκίας εναντίον της Κύπρου ως τούτο είχε εκπονηθεί και αποφασιστεί από την Στρατιωτική και Πολιτική Ηγεσία, είχε αρνητικές επιπτώσεις στο ηθικό των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.

δ. Η καθυστέρηση αποφάσεως δια χρησιμοποίηση των Α/Φ PHANTOMS στις 07:55 τις 22-07 και η εκ παραλλήλου προσπάθεια αξιοποιήσεως αυτών εις την Αεροπορική Βάση όπου διετάχθη να μετασταθμεύσουν είχαν ως αποτέλεσμα να μην χρησιμοποιηθούν τα προβλεπόμενα από το σχέδιο “Κ” Α/Φ F-84F.

ε. Τέλος, αποτελεί κοινό τόπο, ότι με δεδομένη την υπεροχή των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων έναντι των Τουρκικών αντίστοιχων της Τουρκίας, την συγκεκριμένη χρονική στιγμή, η χώρα μας απώλεσε μια μεγάλη ευκαιρία να δώσει ένα μάθημα στους Τούρκους, παίρνοντας εκδίκηση για την Μικρασιατική καταστροφή και αποτρέποντας την διχοτόμηση της Κύπρου.

Προς επίρρωση αυτών παραθέτουμε την δήλωση του Διοικητού της εκστρατευτικής δυνάμεως στην Κύπρο Τούρκου Στρατηγού Μπεντρεντίν Ντεμιρέλ, η οποία έχει ως εξής: “Οι δυνάμεις μου δεν σεβάστηκαν τις διαταγές για κατάπαυση του πυρός. Μεταξύ των δυσκολιών που αντιμετωπίσαμε ήταν και το γεγονός, ότι δεν καταφέραμε να καταλάβουμε το Α/Δ της Λευκωσίας. Εάν οι Έλληνες δεν ήσαν διχασμένοι κατά την διάρκεια του δεύτερου Αττίλα θα πρόβαλαν πολύ μεγαλύτερη αντίσταση”. Απαντώντας σε ερώτηση για το τι θα μπορούσε να γίνει σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύρραξη είπε: “Ο αριθμός των ανδρών και των όπλων δεν λένε τίποτα από μόνα τους. Αν λέγαμε ότι είμαστε 50 εκατομμύρια και οι Έλληνες μόνο 10, θα είχαμε διαπράξει ένα μεγάλο λάθος. Οι Έλληνες έχουν αποδείξει ότι είναι πολεμιστές”».

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΓΩΝΗΣ


Ταξίαρχος (Ι) ε.α.

Ευχαριστούμε τον Ταξίαρχο (Ι) Π.Α. ε.α. κο Νικόλαο Παγώνη για την αποστολή του άρθρου και έτσι για την συμμετοχή του στην προσπάθεια μας, του RadioFilopoli.gr