© RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ / © RadioFilopoli.eu * ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΕΛΛΗΝΟΡΘΟΔΟΞΟ ΡΑΔΙΟ-ΤΗΛΕ-ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ /

π

ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ RadioFilopoli.eu ...
 

"ΕΣΧΑΤΗ" "ΜΕΓΑΛΗ" "ΣΩΤΗΡΙΑ" ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΗΣ

Μητροπολίτου Προικοννήσου Ιωσήφ

«Θεέ μου…Είμαι πεσμένος… Σήκωσέ με. Ανάστησέ με. Σώσε με!…»

Κατά την «έσχατη» και «μεγάλη» και «σωτήρια» ημέρα της Πεντηκοστής, κατά την οποία μας αποκαλύφθηκε και προσκυνούμε και
δοξάζουμε το μέγα μυστήριο της Αγίας και Ομοουσίου και Ζωοποιού και Αδιαιρέτου και Ασυγχύτου Τριάδας, του Ενός και Μοναδικού Θεού. του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος, αμέσως μετά την πανηγυρική Θεία Λειτουργία, τελούμε τον «Εσπερινό της Γονυκλισίας», κατά τον οποίο ψάλλουμε ύμνους αφιερωμένους κατ’ εξοχήν στο Πανάγιο Πνεύμα, το τρίτο Πρόσωπο της Τρισηλίου Θεότητας, που είναι «φως και ζωή και ζώσα πηγή νοερά. Πνεύμα σοφίας, Πνεύμα συνέσεως, αγαθόν, ευθές, νοερόν, ηγεμονεύον, καθαίρον τα πταίσματα, Θεός και θεοποιούν, πυρ εκ πυρός προϊόν, λαλούν, ενεργούν, διαιρούν τα χαρίσματα».

Αμέσως μετά την «Είσοδο» του Εσπερινού, κι αφού ψαλεί το «Φως ιλαρόν» και το πανηγυρικό Μέγα Προκείμενο «Τίς Θεός Μέγας ως ο Θεός ημών; Συ ει ο Θεός, ο ποιών θαυμάσια μόνος!» σε ήχο βαρύ, μεγαλόπρεπο, αντάξιο του νοήματος και του μηνύματός του, ο Διάκονος μας καλεί, κλήρο και λαό, να γονατίσουμε και ν’ απευθύνουμε στο Θεό γονυπετείς λόγο ικεσίας: «Έτι και έτι, κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεηθώμεν».

Από τη λαμπροχαρμόσυνη αγία ημέρα του Πάσχα μέχρι και σήμερα, η γονυκλισία ήταν απαγορευμένη. Σύμφωνα με τους Ιερούς Κανόνες, και για να υπογραμμίζεται το χαρούμενο και σωτήριο μήνυμα των αναστάσιμων βιωμάτων της Εκκλησίας, η προσευχή των Ορθοδόξων γίνεται «ορθοστάδην». Σε όρθια δηλαδή στάση, και όχι με γονυκλισία. Όμως την ώρα τούτη το «ορθοστάδην» παραμερίζεται, όχι μόνο για να χαιρετίσουμε θεοπρεπώς το Πανάγιο Πνεύμα, «δι’ ου Πατήρ γνωρίζεται και Υιός δοξάζεται, και παρά πάντων γινώσκεται μία δύναμις, μία σύνταξις, μία προσκύνησις τής Αγίας Τριάδος», μα και για να πούμε κατά πως ταιριάζει σε παραστρατημένους, όπως είμαστε όλοι μας, χωρίς εξαίρεση, το «ημάρτομεν!», και να ζητήσουμε το έλεος του Θεού, την άφεση, την κάθαρση, τη συγγνώμη.

Τη γονυκλισία την ονομάζει ο λαός μας και «μετάνοια». Γιατί η στάση του μετανοούντος είναι το «κλίνειν τα γόνατα». Κάτω τα γόνατα, κάτω και το πρόσωπο.

Σημαίνει απλούστατα: «Θεέ μου, βρίσκομαι κάτω. Είμαι πεσμένος. Έχω καταντήσει «γη και σποδός». Σήκωσέ με. Ανάστησέ με. Σώσε με!…». Έτσι, σήμερα που ήρθε στον κόσμο ο Παράκλητος, το Πνεύμα της Αληθείας το «καθαίρον(που καθαρίζει)  τα πταίσματα», καλούμαστε να πάρουμε στάση (όχι μόνο σώματος, μα και ζωής!) μετανοούντος:

«Έτι και έτι, κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεη­θώμεν».

Στην Κρήτη λένε οι παλαιότεροι: «Και στην κορυφή του βουνού να βρεθείς τούτη την ημέρα ολομόναχος, θα πρέπει να γονατίσεις και να κάμεις το σταυρό σου». Και κρύβουν τα λόγια τούτα την αίσθηση της πραγματικής μετοχής στη ζωή του Ενός Σώματος της Εκκλησίας, ανεξάρτητα από εξωτερικές συνθήκες. Την αίσθηση της εν Θεώ τω εν Τριάδι οργανικής ενότητας των πιστών, όπου κι αν οι συγκυρίες της ζωής τους θέλουν να βρίσκονται… Και γονατίζει ο πιστός όπου κι αν είναι: Στην εκκλησιά του· στο σπίτι του ή στο νοσοκομείο, αν είναι άρρωστος·· στο πλοίο του, αν θαλασσοπορεί· στο βουνό στον κάμπο· στη στάνη· στο δάσος· στην ξενιτιά· στο κάτεργο· στη φυλακή… Όπου βρίσκεται!

«Έτι και έτι, κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεη­θώμεν».

Η πρώτη Ευχή της Γονυκλισίας απευθύνεται στον «Άχραντο, αμίαντο, άναρχο, αόρατο, ακατάληπτο, ανεξιχνίαστο, αναλλοίωτο, ανυπέρβλητο, αμέτρητο, ανεξίκακο Κύριο», τον «Πατέρα του Κυρίου και Θεού και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού» και Τον παρακαλεί, με μόνο συνήγορό μας τη δική Του «συμπάθεια», να μας δεχθεί καθώς προσπέφτουμε ενώπιον Του μετανοημένοι και φωνάζοντας το «ημάρτομεν!». Του θυμίζει πως από τη μήτρα της μητέρας μας ήδη, Αυτόν μονάχα είχαμε για Θεό μας, αλλά, επειδή τη ζωή μας τη χαραμίσαμε στη ματαιότητα, μείναμε γυμνοί από τη βοήθειά Του και δεν έχουμε λόγια για ν’ απολογηθούμε. Όμως παίρνουμε Θάρρος από τους οικτιρμούς Του και κράζουμε: «Αμαρτίας νεότητος ημών και αγνοίας μη μνησθής, και εκ των κρυφίων ημών καθάρισον ημάς».(Μη θυμηθείς τις αμαρτίες που κάναμε στα νιάτα μας, όταν είχαμε άγνοια των εντολών Σου, και από τα κρυφά και ανομολόγητα κρίματα της καρδιάς μας καθάρισέ μας).  Του ζητά, πριν βρεθούμε πίσω στο χώμα, σ’ Αυτόν να μας αξιώσει να επιστρέψουμε! Να ζυγομετρήσει τις αμαρτίες μας με τους οικτιρμούς Του και ν’ αντιπαραθέσει την άβυσσο των οικτιρμών και του ελέους Του στο πλήθος των πλημμελημάτων μας! Να μας ρύσει, να μας γλυτώσει από την αβάσταχτη τυραννία του διαβόλου! Ν’ ασφαλίσει τη ζωή μας μέσα στους άγιους και ιερούς Του νόμους και να μας συνάξει όλους στη Βασιλεία Του. Και καταλήγει ικετευτικά: «Δος συγγνώμη σε όσους ελπίζουν σε Σένα… καθάρισέ μας με την ενέργεια του Αγίου Σου Πνεύματος».

Πρόκειται για προσευχή «αντρίκια»! Εξομολογητική, χωρίς προσπάθειες άσκοπης δικαιολογίας ή αποποιήσεως ευθυνών. «Ημάρτομεν!» «Αμαρτίας νεότητος ημών και αγνοίας μη μνησθής!» «Εκ των κρύφιων ημών καθάρισον ημάς!» «Δος συγγνώμην τοις ελπίζουσιν επί Σε!» Δεν είναι λόγια αυτά! Είναι βέλη που σαϊτεύουν την πατρική καρδιά του Ανεξίκακου και Πολυέλεου και Φιλάνθρωπου Θεού!…

«Έτι και έτι, κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεηθώμεν».

Η δεύτερη Ευχή απευθύνεται στο Κύριο ημών Ιησού Χριστό, το «απαύγασμα του Πατρός»( που πηγάζει από τον πατέρα), τον «της ουσίας και της φύσεως Αυτού απαράλλακτον και αμετακίνητον χαρακτήρα», την «πηγή της σωτηρίας και της χάριτος» και Του ζητά να μας ανοίξει Αυτός, ο «διδούς ευχήν τω εύχομένω»(αυτός που δίνει προσευχή στον προσευχόμενο), τα αμαρτωλά μας χείλη και να μας διδάξει «πώς δει και υπέρ ων χρή προσεύχεσθαι» – ρεαλιστική παραδοχή πως χωρίς Αυτόν, ούτε να Τον ζητήσουμε μπορούμε, ούτε να Του ζητήσουμε τα συμφέροντα ξέρουμε. Κι αφού Του δηλώσει με ταπείνωση πως περιμένουμε η ευσπλαχνία Του να νικήσει το άμετρο πλήθος των αμαρτιών μας. Του λέει πως με φόβο θείο στεκόμαστε μπροστά Του, έχοντας ρίξει την απελπισία της ψυχής μας μέσα στου ελέους Του το πέλαγος, και Του ζητάει για λογαριασμό μας: «Κυβέρνησε μου την ζωήν… και γνώρισέ μου το δρόμο που θα  πορευτώ». «Το Πνεύμα της Σοφίας Σου, χάρισε στη σκέψη μου. Πνεύμα συνέσεως δώρισε στην «αφροσύνη» μου. Τα έργα μου ας τα κατευθύνει πνεύμα θεοφοβίας. Πνεύμα ευθές και ηγεμονικό μη μου στερήσεις, για ν’ αξιωθώ, με του Αγίου Πνεύματος την καθοδήγηση, να εργάζομαι τις εντολές Σου και πάντοτε να νιώθω την παρουσία Σου». Και κορυφώνει: «Την Σην ικετεύω αγα­θότητα. Όσα ηυξάμην απόδος μοι εις σωτηρίαν»(την καλοσύνη Σου ικετεύω: Όσα σχετικά με τη σωτηρία μου Σου ζήτησα προσευχόμενος, χάρισέ μου), για να Του υπογραμμίσει πιο κάτω πως Αυτός είναι η μοναδική μας ελπίδα, παρά τις αμαρτίες μας: «Σε Σένα μόνο αμαρτάνουμε, αλλά και Σένα μόνο λατρεύουμε. Δεν ξέρουμε να προσκυνούμε άλλο  Θεό, ούτε να υψώνουμε ικετευτικά τα χέρια μας σε κάποιο άλλο Θεό ». Κι αυτός ο τονισμός ότι Αυτός είναι ο μοναδικός μας Θεός, το μοναδικό μας, δηλαδή, και έσχατο καταφύγιο, θέλει -αν μπορούμε να το πούμε έτσι (χωρίς, πάντως, άσεβη διάθεση)- να κινήσει το φιλότιμο του Θεανθρώπου να μας δώσει χέρι βοηθείας, να μας χαρίσει την άφεση και τα προς σωτηρία αιτήματα, δεχόμενος τη γονυκλισία και την προσευχή μας, «ως θυμίαμα δεκτό, αναλαμβανόμενο ενώπιον της υπεράγαθης Βασιλείας Του».

Είναι και τούτη η ευχή μια προσευχή τολμηρή. «Σοι μόνω αμαρτάνομεν, αλλά και Σοι μόνω λατρεύομεν». Δεν ξέρουμε να προσκυνούμε ξένο θεό, ούτε να υψώνουμε χέρια ικετευτικά σ’ άλλο θεό έξω από Σένα! Ομολογία πτώσεως, φθοράς, εξαχρειώσεως, έσχατου κινδύνου! Αλλά ταυτόχρονα και ομολογία πίστεως, θεοφοβίας, ζωντανής ελπίδας σ’ Αυτόν που είναι «η ελπίς πάντων των περά­των της γης» (Ψαλμ. 64: 6), και αγάπης λατρευτικής γι’ Αυτόν που «πρώτος ηγάπησεν ημάς» (Α’ Ίωάν. 4: 19). Προσευχή δίχως φαρισαϊσμούς και υποκρισίες. Σωστό ξέσπασμα αληθινά ορθόδοξης καρδιάς!…

«Έτι και έτι κλίναντες τα γόνατα, του Κυρίου δεηθώμεν».

Ακολουθεί η τρίτη Ευχή, που απευθύνεται κι αύτη στο δεύτερο Πρόσωπο της Υπερουσίου Τριάδος, που είναι «η πηγή που πάντοτε και ασταμάτητα αναβλύζει ζωή και φως, η δημιουργική Δύναμη που είναι αιώνια όπως ο Πατέρας, Εσύ που εκπλήρωσες κατά τον καλύτερο τρόπο, πανέμορφα, ό,τι χρειαζόταν για τη σωτηρία των ανθρώπων», Ιησούς Χριστός, που έλυσε τους άλυτους δεσμούς του θανάτου και έσπασε του άδη τα κλειδιά και καταπάτησε τα πλήθη των πονηρών πνευμάτων, και πρόσφερε τον Εαυτό Του για χατίρι μας «άμωμον ιερείον»(αψεγάδιαστη θυσία) και θυσία άχραντη, και με θεόσοφο δόλωμα αγκίστρωσε τον «αρχέκακο και βύθιο δράκοντα» και τον δέσμευσε για πάντα, και τον κατέστησε αδύναμο κι ανίσχυρο, να περιμένει το «πυρ το άσβεστο» (Μάρκ. 9: 45) και το «σκότος το εξώτερο» (Ματθ. 25: 30). Απευθύνεται στον Υιό που είναι «η μεγαλώνυμος Σοφία του Πατρός», «αΐδιον φως εξ αϊδίου φωτός. Ήλιος δικαιοσύνης» και Τον καθικετεύει:. Συ που μας αξίωσες να φτάσουμε σ’ αυτή τη μεγάλη ήμερα της Πεντηκοστής, δέξου ακόμα μια ικεσία μας. Όχι για μας τους ίδιους τούτη τη φορά, μα γι’ αυτούς που έφυγαν πριν από μας. Για τους κεκοιμημένους συγγενείς μας κατά σάρκα και όλους τους «οικείους της πίστεως». Συ που και κατ’ αυτή τήν «παντέλεια» και «σωτηριώδη» εορτή μας αξίωσες να δέχεσαι «ιλασμούς ικεσίους» γι’ αυτούς που βρίσκονται στον Αδη, δίνοντας μας μεγάλες ελπίδες, άκουσε τη φωνή μας που αξιοσυμπάθητα Σου απευθύνουμε: «Ανάπαυσον τας ψυχάς των δούλων Σου των προκεκοιμημένων», εκεί που υπάρχει, το φως κ’ η δροσιά κ’ η αναψυχή, εκεί που δεν υπάρχει πόνος, λύπη ή στεναγμός. Ανάπαυσε τα πνεύματά τους με τους δικαίους, γιατί αυτοί που βρίσκονται στον Άδη δεν μπορούν να Σου ζητήσουν συγγνώμη, αλλά μονάχα εμείς που ζούμε Σε ευλογούμε και Σε ικετεύουμε και τις εξιλαστήριες ευχές και ιερουργίες Σου προσφέρουμε για τις ψυχές τους!
Κι επισυνάπτεται σ’ αυτή και δεύτερη Ευχή υπέρ των τεθνεώτων, των νεκρών, απευθυνόμενη σ’ Αυτόν που είναι «της αναστάσεως ημών Αρχηγός και των βεβιωμένων(όσων πράξαμε) αδέκαστος και φιλάνθρωπος Κριτής και της μισθαποδοσίας Δεσπότης και Κύριος», ικετεύοντας Τον: «Ανάπαυσον πάντας, τους πατέρας εκάστου και μητέρας και αδελφούς και αδελφάς και τέκνα, και ει τι άλλον ομογενές και ομόφυλον, και πάσας τας προαναπαυσαμένας ψυχάς επ’ ελπίδι αναστάσεως, ζωής αιωνίου, και κατάταξον τα πνεύματα αυτών και τα ονόματα εν βίβλω ζωής», στην αγκαλιά του Αβραάμ, του Ισαάκ και του Ιακώβ, στη Χώρα των Ζώντων, στη Βασιλεία των ουρανών, στον Παράδεισο. Και ανάστησε και τα σώματα όλων μας κατά την αγία ήμερα της επαγγελίας Σου. Γιατί είναι αλήθεια πως δεν υπάρχει θάνατος για τους δούλους του Θεού, μα φεύγουν απ’ το σώμα κι έρχονται σε Σένα, τον Κύριο. Φεύγουν από τα λυπηρά κι έρχονται «στα καλύτερα και τα πιο ευχάριστα», σε Σένα, που είσαι η ανάπαυση και η χαρά!
Ζητά γι’ άλλη μια φορά συγχώρηση αμαρτημάτων για όλους, ζώντες και κεκοιμημένους, από τον μόνο Αναμάρτητο: «Δος μας συγγνώμη, άφεση και συγχώρηση για τα παραπτώματά μας, τα θεληματικά και τα αθέλητα, αυτά που κάναμε ξέροντας πως είναι κρίματα, και αυτά που κάναμε έχοντας άγνοια, τα φανερά, τα κρυφά, όσα διαπράξαμε με έργα, με το λογισμό μας και με λόγια, κάθε συναναστροφή και σε κάθε κίνησή μας… » και καταλήγει: «Και στους μεν αποβιώσαντες δώρισε  ελευθερία και άνεση δώρισε, και εμάς που είμαστε εδώ ευλόγησε, χαρίζοντας μας  το τέλος της ζωής μας  καλό και ειρηνικό».
Λέει κάποιος Άγιος πως τίποτε δεν συγκινεί τόσο το Θεό, όσο η προσευχή υπέρ των κεκοιμημένων. Επειδή «εν τω Άδη ουκ έστι μετάνοια», οι προαπελθόντες δεν έχουν πια τη δυνατότητα να βοηθήσουν τον εαυτό τους. Έτσι, μοναδική φωνή γι’ αυτούς είναι η φωνή μας! Μοναδική ικεσία τους η δική μας ικεσία! Μοναδική προσευχή τους η προσευχή μας! Για το λόγο αυτό , αυτή η τρίτη Ευχή της Γονυκλισίας έχει ξεχωριστή βαρύτητα και σημασία! Είναι προσευχή αγάπης και ελεημοσύνης και φιλαδελφίας και ευγνωμοσύνης, για πρόσωπα που βρίσκονται πια στα χέρια του Θεού!

«Έτι και έτι, κλίναντες τα γόνατα…»

Τί να προσθέσει κανείς στην τριπλή αυτή γονυκλινή ευχή της Εκκλησίας; Τί επί πλέον να ζητήσει από το Θεό; Μονάχα έναν ύμνο εκκλησιαστικό που είναι ιερή υπόσχεση με την  ευκαιρία της Πεντηκοστής, ύμνο του Εσπερινού της παραμονής, διαλέγω σαν επίλογο καί επιστέγασμα των ταπεινών τούτων γραμμών:
«Εν ταις αυλαίς Σου υμνήσω Σε τον Σωτήρα του κόσμου, και κλίνας γόνυ προσκυνήσω Σου την αήττητον δύναμιν, έν εσπέρα και πρωί και μεσημβρία, και εν παντί καιρώ ευλογήσω Σε, Κύριε»! Που θέλει να πει: «Στις εκκλησίες Σου μέσα θα Σε υμνήσω, τον Σωτήρα του κόσμου, και θα γονατίσω να προσκυνήσω την αήττητη δύναμή Σου, και βράδυ, και πρωί, και μεσημέρι, και κάθε ώρα και στιγμή θα Σε ευλογήσω, Κύριε».

(Μητροπολίτου Προικοννήσου Ιωσήφ, «Οσμή ζωής», εκδ. Άθως)
ΠΗΓΗ

*** * ***

Απόστολος Κυριακής: Πράξ. β’ 1-11

1 Ἐν τῷ συμπληροῦσθαι τὴν ἡμέραν τῆς πεντηκοστῆς ἦσαν ἅπαντες ὁμοθυμαδὸν ἐπὶ τὸ αὐτό. 2 καὶ ἐγένετο ἄφνω ἐκ τοῦ οὐρανοῦ ἦχος ὥσπερ φερομένης πνοῆς βιαίας, καὶ ἐπλήρωσεν ὅλον τὸν οἶκον οὗ ἦσαν καθήμενοι· 3 καὶ ὤφθησαν αὐτοῖς διαμεριζόμεναι γλῶσσαι ὡσεὶ πυρός, ἐκάθισέ τε ἐφ᾿ ἕνα ἕκαστον αὐτῶν, 4 καὶ ἐπλήσθησαν ἅπαντες Πνεύματος  Ἁγίου, καὶ ἤρξαντο λαλεῖν ἑτέραις γλώσσαις καθὼς τὸ Πνεῦμα ἐδίδου αὐτοῖς ἀποφθέγγεσθαι. 5  Ἦσαν δὲ ἐν  Ἱερουσαλὴμ κατοικοῦντες  Ἰουδαῖοι, ἄνδρες εὐλαβεῖς ἀπὸ παντὸς ἔθνους τῶν ὑπὸ τὸν οὐρανόν· 6 γενομένης δὲ τῆς φωνῆς ταύτης συνῆλθε τὸ πλῆθος καὶ συνεχύθη, ὅτι ἤκουον εἷς ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ λαλούντων αὐτῶν. 7 ἐξίσταντο δὲ πάντες καὶ ἐθαύμαζον λέγοντες πρὸς ἀλλήλους· οὐκ ἰδοὺ πάντες οὗτοί εἰσιν οἱ λαλοῦντες Γαλιλαῖοι; 8 καὶ πῶς ἡμεῖς ἀκούομεν ἕκαστος τῇ ἰδίᾳ διαλέκτῳ ἡμῶν ἐν ᾗ ἐγεννήθημεν, 9 Πάρθοι καὶ Μῆδοι καὶ  Ἐλαμῖται, καὶ οἱ κατοικοῦντες τὴν Μεσοποταμίαν,  Ἰουδαίαν τε καὶ Καππαδοκίαν, Πόντον καὶ τὴν  Ἀσίαν, 10 Φρυγίαν τε καὶ Παμφυλίαν, Αἴγυπτον καὶ τὰ μέρη τῆς Λιβύης τῆς κατὰ Κυρήνην, καὶ οἱ ἐπιδημοῦντες Ρωμαῖοι,  Ἰουδαῖοί τε καὶ προσήλυτοι, 11 Κρῆτες καὶ  Ἄραβες, ἀκούομεν λαλούντων αὐτῶν ταῖς ἡμετέραις γλώσσαις τὰ μεγαλεῖα τοῦ Θεοῦ;
Η βίαιη πνοή
Ημέρα της Πεντηκοστής. Εκατόν είκοσι πιστοί κι άλλοι ακόμη συγκεντρωμένοι στο ίδιο σπίτι, όλοι με μια ψυχή και με μια καρδιά. Και ξαφνικά ήλθε βοή από τον ουρανό σαν βοή σφοδρού ανέμου. Η βοή αυτή γέμισε όλο το σπίτι όπου βρίσκονταν οι Απόστολοι και οι άλλοι Μαθητές.

Όλα έγιναν ξαφνικά, αιφνιδιαστικά, απροσδόκητα, όπως ξεσπά ξαφνικός και βίαιος άνεμος. Ήταν ένας ήχος από τον ουρανό σαν φωνή βροντής. Γιατί όμως η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος συνοδεύτηκε με το υπερφυσικό αυτό φαινόμενο του βίαιου και ορμητικού ανέμου; Διότι, όπως εξηγούν οι ιεροί ερμηνευτές, η οδός του Αγίου Πνεύματος μοιάζει με την οδό του ανέμου που ακούς την πνοή του αλλά δεν ξέρεις από πού έρχεται και πού πηγαίνει. Δεν ήταν βέβαια ο άνεμος αυτός κάποιοι φυσικό φαινόμενο. Ήταν ένα γεγονός υπερφυσικού χαρακτήρα. Η πνοή του ανέμου ήταν σύμβολο της εκχύσεως του Αγίου Πνεύματος στους συναγμένους Μαθητές. Ήταν το σύμβολο της μυστηριώδους ενεργείας του θείου Πνεύματος. Διότι η πνοή αυτή ήθελε να δείξει ότι μία άλλη πνοή πνευματική εκείνη την ώρα κατερχόταν στις ψυχές των πρώτων πιστών. Και η πνοή αυτή τους γέμισε ολοκληρωτικά. Πλήρωσε τις ψυχές και τα σώματά τους. Τους πλημμύρισε με θείες και έξοχες δωρεές. Εκείνη τη συγκλονιστική ώρα, όλο το σπίτι όπου βρίσκονταν οι Μαθητές έγινε με την πνοή του Αγίου Πνεύματος μια αόρατη πνευματική κολυμβήθρα που μεταμόρφωσε τους ιστούς, τους μετέδωσε μοναδικά υπερφυσικά χαρίσματα και ευλογίες. Όλοι πλημμύρισαν με Πνεύμα Άγιον. Γέμισαν με τις χάριτές του. Έγιναν πλέον άλλοι άνθρωποι. Καινούργιοι. Έφυγαν οι φόβοι τους και οι δισταγμοί τους. Απέκτησαν υπερφυσικές ικανότητες να κάνουν θαύματα. Κι έτρεξαν ενισχυόμενοι από θεία δύναμη στα πέρατα της οικουμένης να κηρύξουν το μήνυμα της Αναστάσεως. Και άλλαξαν όλο τον κόσμο.

Οι πύρινες γλώσσες
Ταυτόχρονα η κάθοδος του Αγίου Πνεύματος συνοδεύτηκε και μ’ ένα δεύτερο σημείο. Είδαν όλοι με τα μάτια τους να διαμοιράζονται πάνω τους γλώσσες παρόμοιες με τις φλόγες της φωτιάς. Κι άρχισαν να μιλούν ξένες γλώσσες! Το Άγιον Πνεύμα τους ενέπνεε να λένε ουράνιες και θεόπνευστες διδασκαλίες! Ήταν τις ημέρες εκείνες στην Ιερουσαλήμ άνθρωποι θεοσεβείς από όλα τα έθνη. Κι όταν έγινε η βοή αυτή του ανέμου, συνάχθηκαν εκεί πολλοί· και όλοι κυριεύθηκαν από έκπληξη. Διότι ο καθένας τους άκουγε τους Μαθητές να μιλούν στη δική τους γλώσσα. Κι εκστατικοί έλεγαν ο ένας στον άλλο: Μα αυτοί όλοι που μιλούν δεν είναι Γαλιλαίοι; Και πώς εμείς ακούμε ο καθένας τη δική μας γλώσσα; Όλοι εμείς που καταγόμαστε από διάφορα μέρη, πώς συμβαίνει να ακούμε όλους αυτούς να μιλούν και να διακηρύττουν στις γλώσσες μας τα μεγάλα και θαυμαστά έργα του Θεού;

Το δεύτερο λοιπό σημείο που συνόδευσε την κάθοδο του Αγίου Πνεύματος ήταν πρωτόγνωρο και πολύ εντυπωσιακό. Γλώσσες που έμοιαζαν με φλόγες πυρός προήλθαν από μια πηγή πυρός και μοιράσθηκαν και κάθισαν πάνω σα κεφάλια των πιστών που ήταν συγκεντρωμένοι στο ίδιο μέρος πολλές πύρινες γλώσσες. Τι ακριβώς όμως σήμαινε το δεύτερο αυτό σημείο;

Το πυρ ήταν σύμβολο της παρουσίας του Θεού και της άπειρης δυνάμεώς του. Οι πύρινες γλώσσες δεν ήταν γλώσσες φωτιάς αλλά έτσι έμοιαζαν. Είχαν τη μορφή των γλωσσών, διότι διά του Αγίου Πνεύματος ο ίδιος ο Χριστός θα μιλούσε πλέον στον κόσμο. Αυτός έστειλε στους μαθητές του το Άγιον Πνεύμα για να τους μεταδώσει όχι μόνο τη γνώση αλλά και τη δύναμη της σωτηρίας. Οι πύρινες γλώσσες όμως δήλωναν και κάτι άλλο: Όπως το πυρ έχει φωτιστική και καυστική δύναμη, έτσι και ο λόγος των Αποστόλων θα φώτιζε τους πιστούς και θα τους καθάριζε από κάθε τι το αμαρτωλό. Διότι το Άγιον Πνεύμα σαν φωτιά μαλακώνει τις σκληρές καρδιές, τις αναμορφώνει, κατακαίει τη σκουριά και ανάβει στο εσωτερικό των ανθρώπων μια αόρατη πνευματική φωτιά αγάπης και αφοσιώσεως προς τον Θεό. Μεταβάλλει τις ανθρώπινες καρδιές σε θυσιαστήριο όπου προσφέρονται πνευματικές θυσίες.

Κάποια ιερή μέρα κι εμείς βαπτισθήκαμε και μυρωθήκαμε, λάβαμε με το άγιο Χρίσμα τη σφραγίδα του Αγίου Πνεύματος και πλημμυρίσαμε με τις ανεξιχνίαστες δωρεές του. Αποκτήσαμε όλα τα απαραίτητα εφόδια για να γίνουμε άνθρωποι πνευματικοί. Σήμερα, τόσα χρόνια μετά, ας κάνουμε μία αυτοεξέταση: Πόσο αξιοποιήσαμε τις θείες και ουράνιες δωρεές του Αγίου Πνεύματος; Πόσο απαρνηθήκαμε τη ματαιότητα του κόσμου; Πόσο αφήσαμε μέσα μας το Άγιον Πνεύμα να μεταμορφώσει τη ζωή μας, να αλλάξει τις καρδιές μας, να αναγεννήσει τους πόθους και τα οράματά μας; Κι επειδή όλοι μας ασφαλώς κατανοούμε ότι ελάχιστα εργαστήκαμε  στον εαυτό μας, ας κάνουμε μία νέα αρχή. Κι ας παρακαλούμε καθημερινά το Άγιον Πνεύμα να μας κάνει πνευματέμορφους και πνευματοκίνητους. Ας το ζητούμε αυτό με πόθο στην προσευχή μας από τον άγιο Θεό: «Το Πνεύμα σου το Άγιον μη αντανέλης αφ’ ημών».

Περιοδικό «Ο Σωτήρ», αριθ. 2001
ΠΗΓΗ